Mindfulness tehnike u nastavi stranog jezika
Autor: Sanja Kolman Čukac, 13. 12. 2022.
Mindfulness znači biti prisutan i svjestan, zastati, umiriti se i usmjeriti pažnju na sadašnji trenutak. To je proces svjesnosti trenutnog iskustva onakvog kakvo jest, a uključuje primjećivanje, neprosuđivanje i prihvaćanje. Tehnike mindfulnessa postale su nužne u današnjem poučavanju i izvan njega. Učenici se u današnjem užurbanom ritmu života često osjećaju preopterećeno i nemaju usmjerenu pažnju. Vježbe mindfulnessa u nastavi mogu se primijeniti tehnikama disanja te usmjeravanjem okolini koristeći naša osjetila osjeta, sluha, mirisa i okusa ili našim unutarnjim stanjima kao što su to misli. O dobrobitima ove tehnike upoznala sam se na edukaciji u sklopu Erasmus+ programa na temu Mindfulness for Teachers- a Hands-on Approach te nastavila daljnjom edukacijom na seminarima koji se bave istom temom kao npr. minfulness u nastavi stranog jezika. Tehnike mindfulnessa pokušavam primjenti u nastavnom satu gdje i kad je god to moguće jer učenika opušta i koncentrira na rad. U razrednoj nastavi ova tehnika posebno pokazuje svoje dobrobiti, a možemo je prakticirati u bilo kojem dijelu sata, čak i pri obradi teme. S učenicima 4. Klanjec primijenila sam mindfulness kroz različite tehnike. Sat smo započeli sjedanjem u krugu što učenici inače vole jer im daje osjećaj prisnosti i povezanosti sa svima u razredu. Krenuli smo jednostavnim usmjerenim svjesnim disanjem i usmjeravanjem pažnje na pokrete pomicanja dijelova tijela, koncentracijom na uzdah i izdah. Potom smo proveli vježbu 5-4-3-2-1 gdje smo imenovali pet stvari koje vidimo oko sebe, nabrojili četiri dodira koja osjećamo na mjestu gdje sjedimo, koncentrirali se i imenovali tri zvuka koja čujemo, dva mirisa koja mirišemo i završili smo tako što smo rekli čemu se najviše radujemo u današnjem danu nakon nastave. Učenici u poneke stvari imenovali i na stranom jeziku, ostale smo imenovali na materinjem i preveli zajedno. Kao i na svakom satu razgovarali smo o svojim trenutnim osjećajima i emocijama „Wie geht's dir heute? Wie fühlst du dich?“, no uz rečenicu koju su odgovorili, učenici su ovaj puta svoju emociju trebali prepoznati kao negativnu ili pozitivnu, tužnu ili radosnu i na listiću i obojiti odabranu emociju nekom bojom prema svom izboru. Učenici su prema obojanom objašnjavali kako se osjećaju, zašto je prevladala ta emocija i zašto su koristili baš tu određenu boju ili boje za svoj osjećaj. U glavnom djelu sata kojem je ishod je bio proširivanje sadržaja na temu Meine Familie, pokušla sam mindfullness tehnikom ponoviti naučene i povezati ih s novim pojmovima te lakše usvojiti nove riječi, a to su opisi članova obitelji. Učenici su na radnom listiću imenovali članove obitelji i pridružili im boje prema osjećajima za određene članove. Boje su birali prema svojim preferencijama. Potom smo unutar kruga naučili pridjeve kojima članove obitelji možemo pobliže opisati. Zajedno smo ih pročitali i ponovili, a učenici su zatim usmeno imenovali svoje članove obitelji i opisali ih koristeći jednostavne pridjeve i spomenuli boju koju su koristili za određenog člana uz pokoje dodatno objašnjenje za odabir boje. Također su obojili i sebe i opisali se nekim od pridjeva. Potom smo u čitanju teksta obrađene pridjeve povezivali s bojama kojima smo ih bojili (tople-hladne, omiljene-manje omiljene) i primijenili tu tehniku kako bismo i lakše upamtili novu riječ povezivanjem s određenom bojom ili svrstavanjem u pozitivne i negativne osobine. Kraj sata završili smo tehnikom disanja kojom smo započeli sat. U fotografijama možete pogledati kako je izgledao naš sat.








