preskoči na sadržaj

Osnovna škola Antuna Mihanovića Klanjec

 > Naslovnica
Vijesti

Upoznajte neke od projekata naše škole, ovaj put: Zdravoškolci i projekt LORA

Autor: BARBARA Beronja Manojlović, 30. 11. 2020.

     Učenici naše škole sudjeluju i ove, kao i prethodnih godina, u mnogim školskim projektima. U te projekte ubrajamo projekt Lora i projekt Zdravoškolci.

     Želeći vas bolje upoznati s njima, Lana Turčić i Ellen Bogović, petašice i članice novinarske grupe Dreamers, intervjuirale su njihovu voditeljicu Ivanu Trohu Pirš. Popratne fotografije za vas je pripremila dreamersica Hana Ricijaš. Uživajte!

Čule smo da naša škola sudjeluje projektu koji se zove projekt LORA. Možete li nam reći nešto više o njemu?

Projekt LORA provodi hrvatska udruga Bioteka. Njegova je svrha promicanje ciljeva održivog razvoja.

Što je to održivi razvoj?

Održivi razvoj je skup ideja o boljem svijetu, boljoj i ljepšoj budućnosti, pokušaj izgradnje zajednica koje brinu o potrebama svojih građana, o zdravom okolišu…

Na koji način je u ovaj projekt uključena naša škola?

U projektu LORA sudjeluje 20 škola iz 20 hrvatskih županija i jedna partnerska škola iz Zagreba. Mi predstavljamo Krapinsko-zagorsku županiju.

Sve škole koje sudjeluju u Lori trebale su, nakon što su njihovi predstavnici od članova udruge Bioteka dobili znanja o održivom razvoju, osmisliti školski projekt kojim će u lokalnoj zajednici promicati ostvarivanje njegovih ciljeva. Projekt koji je naša škola osmislila za vrijeme mog sudjelovanja u Lori, zove se Zdravoškolci. Njegov naziv i neke od aktivnosti osmislili su klanječki sedmaši.

Sudjelujući u Lori, bili ste učenica članova udruge Bioteka… Što ste od njih naučili? 

Tema održivog razvoja jako mi je zanimljiva. U Lori sam proširila svoje znanje i naučila nove metode rada. Mislim da, zahvaljujući Lorinoj edukaciji, učenicima mogu kvalitetnije prenijeti ideje održivog razvoja.

Što uključenje u Loru znači za našu školu?

Uključenjem u projekt (od 2019.) ostvarujemo ciljeve održivog razvoja i nabolje mijenjamo stavove i navike naših učenika te stavove i navike cijele lokalne zajednice. Ideja projekata Lore, međutim, nije pomagati izravno školama sudionicama nego pomagati lokalnoj zajednici što će se onda odraziti i na školsku populaciju. Zanimljivo je to što su u ulozi onih koji mijenjaju zajednicu, učenici. U našem slučaju, učenici s kojima radim u projektu Zdravoškolci.

Vi, znači, učite učenike da oni mijenjaju lokalnu zajednicu i svoje prijatelje u školi? Koji učenici naše škole sudjeluju u projektu Lora na ovaj način?

U projekt su na razne načine uključeni učenici 5., 6., i 7. razreda u MŠ Klanjec te učenici razredne nastave u PŠ Lučelnica.

Možete li nam reći nešto više o projektu Zdravoškolci koji ste uz pomoć Bioteke osmislili za Loru?

Projekt Zdravoškolci nisam osmislila samo ja, osmislili su ga i učenici 7. razreda iz Klanjca pod mojim mentorstvom i uz pomoć i podršku mentora projekta LORA. Cilj projekta Zdravoškolci jest stjecanje praktičnih znanja i vještina koje će omogućiti odabir kvalitetnih namirnica za samostalno pripremanje zdravih međuobroka i razvijanje zdravih prehrambenih navika. Podatci prikupljeni mjerenjima učenika naše škole pokazuju da 26 posto učenika ima neprimjereni odnos mase i visine, a više od 30 posto učenika ima visok ili vrlo visok udio masnog tkiva.

Moram napomenuti da su u projekt na razne načine uključeni i naši učitelji, na primjer učitelj Matija Makek koji je izvršio mjerenja tjelesne mase, kuhar Stjepan Tepeš i kuharica Snježana Žitnik s kojima surađujemo u pogledu izmjene jelovnika, učiteljica Marjeta Škreb koja je na Domaćinstvu učenike učila pripremati kvalitetne obroke, učiteljica Martina Halambek koja je u sklopu izvannastavne aktivnosti Nutricionizma učila učenike o zdravoj prehrani, učiteljica Dragica Gajšak koja s učenicima proizvodi pripravke od ljekovitog bilja, učiteljica Danijela Stanišak koja nam je pomogla urediti vrt s ljekovitim biljem i učiteljica Barbara Beronja koja se brine da sve što pišemo bude jezično dobro i smisleno.

Što ste sve dosad radili u sklopu projekta Zdravoškolci? Koja aktivnost Vam je bila najzanimljivija?

Učenici sadašnjeg 7. razreda u MŠ Klanjec odradili su velik dio posla u osmišljavanju projekta. Sudjelovali su u radionicama pripreme jednostavnih kvalitetnih međuobroka u DV „Kesten“, a znanje koje su stekli, iskoristili su za planiranje degustacije za posjetitelje Znanstvene večeri, lokalnih sajmova i Večeri knjige. Nažalost, tjedan prije održavanja prve degustacije, prešli smo na nastavu na daljinu i obustavljena su javna okupljanja. Također, nakratko smo prestali surađivati s DV „Kesten“. Ponovno ćemo uspostaviti suradnju čim se popravi situacija vezana za pandemiju.

Učenici 6. razreda u Klanjcu uvježbali su postupak određivanja pH zemlje, istražili kako pH utječe na rast povrća te kakav pH zemlje vole različite kulture. Isplanirali su posjetiteljima Znanstvene večeri koji donesu uzorak tla, pružanje savjeta o vrstama voća i povrća koje je najbolje uzgajati na određenom tlu ili kojim postupcima mogu promjeniti pH tla kako bi bilo pogodnije za uzgoj željene kulture.

Učenici 5., 6., 7., i 8. razreda u Lučelnici još uvijek uređuju vrt s ljekovitim biljem, prikupljaju ljekovito bilje i proizvode čajeve i kreme za njegu kože koje prodaju u sklopu učeničke zadruge „Tepka“.

 

Pribor i materijal za proizvodnju krema od smilja.

 

Učenice 6. razreda tope vosak, shea maslac i kokosovo ulje za pripremu masti od smilja.

 

Učenici 5. i 6. razreda u Lučelnici u u rujnu ove godine postavili su povišene gredice za uzgoj ljekovitog bilja te orezali smilje i lavandu i iskoristili dio sredstava koja su nam omogućena sudjelovanjem u projektu LORA.

Dio sredstava ćemo iskoristiti za uređenje školskog vrta u Klanjcu kad nam to prilike dopuste. Planiramo urediti voćnjak i povrtnjak, a uzgojeno voće i povrće koristiti kao zdravu dopunu školskom jelovniku.

Zabavljala sam se pripremajući radionice za Znanstvenu večer s učenicima 6. i 7. razreda. Vrlo su kreativno i marljivo pristupili pripremama, imali su mnogo odličnih ideja i sigurna sam da bi radionice koje su pripremili, bile jako zanimljive i korisne. Isto tako, uživam s učenicima uređivati školski vrt, svi se jako trude pokazati što znaju i žele biti što korisniji. Ne mogu reći da mi je jedna aktivnost najdraža.

 

U studenom 2019. učenici 6. razreda u Lučelnici očistili su vrt od korova i orezali smilje i lavandu. Reznice su iskoristili za proizvodnju sadnica.

 

Učenici 6. razreda postavljaju povišene gredice u vrtu s ljekovitim biljem.

 

U sklopu projekta Zdravoškolci uzgajate povrće, voće i ljekovito bilje u školskom povrtnjaku?

Zasad još ne uzgajamo voće, no uskoro ćemo, kao što sam najavila, posaditi voćke u školskom vrtu u Klanjcu. U školskom povrtnjaku u Lučelnici dosad smo uzgajali grašak, luk i ciklu koje je kuharica iskoristila u pripremi jela. Prošle godine nismo imali uroda u povrtnjaku jer nas nije bilo u školi i nismo održavali vrt. Ljekovito bilje dobro nam je uspjelo, ono nije toliko zahtjevno pa smo imali dosta smilja, lavande, mente i matičnjaka.

Čule smo i da ćete izdati kuharicu za djecu. Mislimo da je to dobro jer oduvijek želimo naučiti same pripremati neka jednstavnija jela. Imate li već ideje za neke recepte? Kada planirate izdati kuharicu?

Jako mi je drago da ste zainteresirani za ovu kuharicu... Pozivam vas da nam pomognete u izradi! Recepte znaju učenici 7. razreda koji su sudjelovali u radionicama DV „Kesten“. Učenica Lea Kralj osmislila je odličan recept za izvrsne kolačiće od banane i kakaa bez šećera (isprobala sam ih tijekom izolacije). Nisam sigurna kada ćemo izdati kuharicu, ali vaš interes velika mi je motivacija za nastavak rada na njoj.

 

Sjemenke buče, suncokreta te rezanci od mrkve i zelja spremni kao dodatak kruhu i namazu od slanutka.

 

Vrlo ukusan obrok!

 

Hoćete li mijenjati školski jelovnik? Hoćete li zadržati i neka nezdrava jela?

Promjene ćemo u školski jelovnik uvoditi postupno. Na neko smo vrijeme bili zamijenili obično brašno integralnim i to se pokazalo dobrim potezom. Sudjelujući u radionicama i učenjem o zdravoj prehrani, shvatili smo da i male promjene, kao što je npr. prelazak na integralne proizvode (tjesteninu, brašno, griz i kruh), čine veliku razliku za ljudski organizam. Problem je što su takve namirnice skuplje i teže dostupne u manjim sredinama, no ako dio namirnica uzgojimo sami, imat ćemo više novca za nabavu kvalitetnih namirnica.

Surađujete s Dječjim vrtićem Kesten. Možete li nam reći nešto više o tome?

DV „Kesten“ također provodi projekt zdrave prehrane, surađivali su s nutricionistom koji je održao radionice pripreme zdrave hrane i predavanja za polaznike vrtića i roditelje, kuharica vrtića završila je tečaj nutricionizma. Od njih možemo jako puno naučiti. Učenici naše škole u DV „Kesten“ sudjelovali su u radionicama, pripremali i degustirali kvalitetne međuobroke. Planirano je da udružimo snage i zajedno promoviramo zdravu prehranu na školskim, vrtićkim i lokalnim događanjima, no takva suradnja još se nije ostvarila.

 

Učenice 7. razreda pripremaju voće za smothie, DV „Kesten“, radionica pripreme zdravih međuobroka, veljača 2020.

 

Priprema voća za smothie, DV „Kesten“, radionica pripreme zdravih međuobroka, veljača 2020.

 

Surađujete i s ekološkom udrugom Japica…

Članovi ekološke udruge Japica trebali su volontirati i pomoći učenicima pri vođenju radionica na Večeri znanosti. S udrugom također surađujemo i u organizaciji Eko kviza koji svakog proljeća održavamo negdje vani, u prirodi.

Dokad će trajati ovi projekti? Koliko vremena imamo da postignemo sve njihove ciljeve?

Projekt Lora upravo završava, no mi nastavljamo raditi na svom projektu, na Zdravoškolcima. Imamo još puno aktivnosti koje želimo provesti.

Kako se situacija s koronavirusom odrazila na provođenje projekata? Što o tome mislite?

Situacija je jako utjecala na provođenje projekta. Većina naših projektnih aktivnosti ovisila je o javnim okupljanjima, radionicama, raznim manifestacijama, suradnji učenika više razreda, a sve to trenutno nije moguće. Razina motivacije za ovakve aktivnosti dolaskom pandemije i nastave na daljinu drastično je pala i kod učitelja i kod učenika. Suočili smo se s potpuno novim problemima i svu energiju usmjerili u to da se što bolje snađemo u novonastalim situacijama. Nažalost, projekti su pali u drugi plan. Smatram, međutim, da je dobro vrijeme da se vratimo u formu i osmislimo aktivnosti koje možemo provesti u novim uvjetima.

 

Pitanja za intervju osmislile: Ellen Bogović i Lana Turčić, Dreamers

 




Raspored zvona

Uz granicu bez granica

Darko Lumenko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kućni red

Kliknite na sliku kako biste pogledali Kućni red škole!

Priloženi dokumenti:
K2.jpg

 

Blog Novinarske grupe

OŠ Antuna Mihanovića, Klanjec

Priloženi dokumenti:
K9.jpg

CMS za škole logo
Osnovna škola Antuna Mihanovića Klanjec / Lijepe naše 41, HR-49290 Klanjec / os-amihanovica-klanjec.skole.hr / ured@os-amihanovica-klanjec.skole.hr
preskoči na navigaciju